Creëer online magazines, jaarverslagen, brochures, flyers, personeelsmagazines, relatiemagazines, nieuwsbrieven, specials, sales tools presentaties & nog veel meer!

Waarom een responsive online magazine?

Met een online magazine voeg je inspiratie & beleving toe aan je (online) communicatiemix. Een perfect voorbeeld van een online magazine is er één die inspireert, boeit en de lezer aan de hand meeneemt in een heldere verzameling van samenhangende inhoudelijke artikelen. Als je dit op de juiste manier doet, creëer je hiermee een hechte band met je lezers.

Chronologie, relevantie en conversie

Door de geregisseerde en chronologische manier van informeren help je de lezer op jouw manier door jouw verhaal. Lezers ‘bladeren’ namelijk nog steeds van 1 naar 2, naar 3, enz. enz. Hierbij ben jij de baas. En als je daarbij ook nog eens een helder bladritme en bijpassende inhoud kunt afstemmen op het profiel van de lezer, ben je in staat om een optimale beleving te creëren met daarbij een maximale conversie.
Goede online communicatie draait om relevantie: de aansluiting van een onderwerp bij de interesse van lezers. Bij het willen maximaliseren van conversie is relevantie van groot belang. Dus wanneer je chronologie en relevantie combineert, ben je in staat om iedere lezer de meest relevante informatie direct voor te schotelen, met een maximale conversie naar een door jou beoogd doel.
Roskam Media creëert en produceert, samen met u, eenvoudig en snel online magazines die geschikt zijn voor alle devices, dus smartphone, tablet én desktop.
De perfecte leesbaarheid, de integratiemogelijkheden met beeld en video, de toepasbaarheid van poll’s & stellingen en de eenvoud waarmee lezers reacties kunnen achterlaten, maken dat ieder magazine een interactief medium wordt.

Wat zijn de voordelen van een online magazine?

Het inzetten van een online magazine binnen jouw communicatie- & marketingmix brengt een aantal voordelen met zich mee. Een paar voorbeelden:

  • Kostenbesparing
    De budgetten voor de ontwikkeling van een online inspiratie magazine liggen vaak hoger dan de kosten voor het ontwikkelen van een printmagazine. Echter…. waar een printmagazine nog gedrukt en verspreid moeten worden, kan een online magazine direct online en in onbeperkte oplage worden uitgegeven. Er kan gesteld worden dat, bij hoge oplagen, 70 procent van de kosten van een printmagazine te verhalen zijn op drukwerk en verspreiding. Deze kosten zul je voor een deel moeten aanwenden om een online magazine te maken, echter is een besparing een makkelijk te realiseren voordeel.
  • Interactie
    Met name het opzoeken van de interactie met de lezer is een groot pluspunt. Op eenvoudige wijze kun je de lezer een actieve rol geven en ze betrekken bij de inhoud. Vraag om reacties en commentaar, verleid de lezer om zijn of haar mening achter te laten door simpelweg een korte stelling in te vullen. Door gebruik te maken van deze heldere vorm van feedback kun je in een vervolg uitgave de wens van de lezer nog beter integreren.
  • Eenvoudige verspreiding
    Een online magazine kan snel, eenvoudig en tegen lage kosten verspreid worden via email, Social Media of via andere online kanalen. Met het koppelen van de verschillende Social Media platformen kun je vrij makkelijk een verdieping binnen je doelgroep vinden. De mensen waarmee je al in contact staat, staan op hun beurt weer in contact met gelijksoortige mensen die zomaar eens tot jouw doelgroep kunnen behoren en die je anders minder makkelijk zou kunnen bereiken. Is er sprake van een vorm van abonneebeheer? Geen probleem, ook hier is een geschikte tool voor aanwezig.
  • Meetbaar leesgedrag
    Meten is weten! Het klinkt afgezaagd maar het geldt nog steeds als een belangrijk onderdeel van online communicatie. Het gaat niet zozeer om het direct effect van een online magazine, als wel dat je kunt sturen om het beoogde effect te behalen. Meten én weten wat je doelgroep interessant vindt is van cruciaal belang.

 

Pragmatische afstemming Inhoud & Bladritme!

Het afstemmen van de inhoud van een online magazine lijkt vaak aan willekeur onderworpen te zijn, echter net als bij een printmagazine, gaat er een duidelijke redactionele keuze aan vooraf. Het is van groot belang de inhoud haarfijn af te stemmen op de beoogde lezer en aan de pagina-indeling een goed bladritme te koppelen.

  • Bladritme
    Een goed bladritme zorgt ervoor dat de lezer geboeid blijft en dus langer in je magazine ‘blijft hangen’. Dus een afwisseling in onderwerpen, invalshoeken, genres, fotografie en vormgeving. De vuistregel is: hoe dynamischer de inhoud, hoe beter het bladritme. Echter….
    In een online magazine heb je in tegenstelling tot print magazines met extra elementen te maken. Deze extra elementen zorgen voor aanvullende dynamiek in je beleving. Denk aan het gebruik van slideshows en video’s. Hiermee zorg je er bijvoorbeeld voor dat de lezer afwisselend informatie op zich kan laten afkomen, hij (langere) stukken tekst voorgeschoteld krijgt en wordt gevraagd actief deel te nemen door bijvoorbeeld een reactie te geven of zijn mening te delen.
  • Pagina’s
    Als handvat kun je stellen dat 12 pagina’s een optimaal aantal pagina’s in een online magazine is. Dat wil namelijk zeggen dat je naast een cover, inhoudsopgave en colofon, negen inhoudelijke pagina’s ofwel negen hoofdstukken in een online magazine kunt verwerken. Dit geeft je de mogelijkheid om een bladritme op te stellen van drie keer drie pagina’s. Wanneer je je doelgroep minder goed kent, is het advies het aantal pagina’s te verminderen. Ken je je doelgroep als geen ander en weet je exact waar hun interessegebied ligt, dan kun je het aantal pagina’s verhogen naar bijvoorbeeld vijftien.
  • Beleving & bereik
    Met een gemiddelde van 294 miljard verstuurde emails wereldwijd per dag (!!) is er geen ontkomen meer aan. De online beleving van lezers wordt met de dag belangrijker. En dat is eigenlijk heel logisch; door beleving blijft een boodschap nou eenmaal langer hangen. Een online magazine biedt je een medium waarmee je dat eenvoudig behaalt.
    De grote kracht van een responsive online magazine is beleving in combinatie met bereik. Je boodschap laten landen ongeacht de tijd, locatie of het apparaat wat de lezer tot zijn beschikking heeft. Maak daarbij gebruik van een combinatie van beeld, video en redactioneel inhoudelijk sterke artikelen. In een responsive magazine is er in tegenstelling tot een inspiratie magazine, meer ruimte voor langere stukken tekst. Responsive online magazines zijn dan ook vaak een effectieve oplossing voor inhoudelijke, redactionele publicaties.

 

Meer weten?

Roskam Media is uitgegroeid tot een veelzijdig (digitaal) Mediahuis, met onder meer als specialisatie Online Magazines. Onze kracht is om zo effectief en creatief mogelijk, binnen de kaders van de digitale wereld, een boodschap richting een doelgroep te communiceren.
Dit houdt in dat we doorlopend nieuwe manieren zoeken om de doelgroep te boeien, te binden en te verrassen. Uiteraard met als uitgangspunt de specifieke communicatiedoelstellingen van de afzender te realiseren.
De kosten van dit proces zullen u meevallen. Als u meer wilt weten over wat online magazines voor u of uw organisatie kunnen betekenen, neem dan even contact op met:

Ton Roskam [06-53349793] óf

Bas Hoekstra [06-55338577]

en daag ons uit!